JellyPages.com

::.birthday .!.::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers


Wednesday, December 10, 2014

::.status halal shaklee.::

Bissmillahirahmanirahim

Assalamualaikum

▪♡Halal berasal daripada kalimah Arab yang bermaksud dibenarkan atau dibolehkan oleh syarak.♡▪

•Untuk pengetahuan semua, semua produk Shaklee yang dipasarkan di Malaysia telah mendapat pengiktirafan dari Services of America (ISA).

•Seperti yang anda tahu, vitamin Shaklee adalah keluaran produk United States dan ISA adalah salah sebuah badan pengeluar sijil halal di Amerika Syarikat yang diiktiraf oleh JAKIM.

•JAKIM tidak mengeluarkan sijil halal bagi semua produk yang di import tetapi mengiktiraf badan-badan pensijilan halal yang mengikut prosedur yang ditetapkan.

•Usaha untuk mendapat sijil Halal bukan mudah kerana perlu mengikut prosedur yang ketat dan teliti dari sumber bahan mentah hingga menjadi sesuatu produk sama ada makanan, kosmetik dan lain-lain.


Apa itu Bovine Gelatin?

▪•●Bovine gelatin adalah gelatin dari kulit tua (keras dan liat) atau pun tulang daripada tulang-tulang dan kulit-kulit haiwan seperti lembu, kambing dan kerbau..pastinya BUKAN dari kulit babi.

Adakah Bovine Gelatin Halal?

▪○●Walaupun sumber gelatin itu halal, namun timbul pula persoalan mengenai penghasilan gelatin tersebut. Adakah lembu tersebut disembelih mengikut hukum syarak atau tidak? Itulah menjadi persoalan utama yang menentukan status halal sesuatu gelatin.

Adakah Bovine Gelatin yang digunakan Shaklee Halal?

▪•●Untuk makluman semua, penghasilan produk shaklee bagi negara Islam dan bukan Islam diasingkan. Shaklee telah mengambil langkah berjaga-jaga dengan kawalan yang ketat mengenai perkara ini yang pastinya mencetuskan sensitiviti umat Islam. Anda boleh lihat sendiri pada label botol-botol Shaklee yang dipasarkan di Malaysia.

•Kapsul dan softgel yang digunakan dalam vitamin Shaklee dikeluarkan oleh Nutra Manufacturing, Greenville iaitu syarikat pengeluar capsul/softgel yang telah pun mendapat pengiktirafan sijil halal. Kilang yang sama mengeluarkan produk-produk kesihatan lain seperti Produk GNC dan USANA yang mempunyai persijilan Halal daripada IFANCA (Islamic Food And Nutritional Council of America). Jadi anda tidak perlu ragu-ragu lagi. Diharap maklumat ini dapat memberikan penjelasan kepada semua mengenai status halal bovine gelatin yang digunakan oleh semua produk Shaklee di Malaysia.

●Dan saya kongsikan di sini Sijil Halal Shaklee bagi tahun 2014. Sepatutnya anda tidak perlu lagi rasa was-was atau meragui dengan ISA yang sememangnya diiktiraf oleh JAKIM sendiri. Segalanya yang baik datang dari Allah s.w.t.





Shaklee adalah produk oversea dan tak semua produk Shaklee ada dalam pasaran Malaysia…. Produk2 Shaklee yang dihasilkan di US utk dipasarkan di Malaysia…telah pun diikitiraf halal oleh ISA (Islamic Services of America)… tetapi jika anda mendapatkannya bukan dari pasaran di Malaysia..di oversea contohnya..itu miss* tak pasti la ye.. 

Shaklee adalah produk oversea dan tak semua produk Shaklee ada dalam pasaran Malaysia.

Sayang sume
Wasalam



No comments: